Hoppá, hoppá!
A hivatalos oldalon megjelent az ígért cikk a Stratégiai térképről,
aminek lényege 3 kép, ezeket én is közlöm, némi kommentárokkal:
"Ókori" kép
Mint látjuk, ez tényleg egy 2D-s nézet, felülnézeti, mintha táblajáték lenne.
Állítólag majd Játszani is lehet így, ebben a nézetben!
Jó hír ez azoknak, akik laptopon vagy régebbi PC-n akarnak játszani,
illetve, akiknek nem jön be a csili-vilinek szánt 3D... vagy él bennük a civ1-nosztalgia :)(Ehhez még annyit, hogy szerény véleményem szerint a civ4 grafika nem volt ütős,
nekem a civ3 ideális volt kinézetre, azért persze kíváncsi vagyok, most majd mi lesz...)
Lehet majd többféleképpen állítani, hogy mit lássunk,
pl. csak nyersanyagot, csak hadsereget, vagy együtt ezeket,
vagy csak a politikai nézetet, stb (?).
Vegyük alaposabban ezt a fenti első képet:
Ókorban vagyunk, játék elején (BC 2840!).
Egy városa van a játékosnak, 3-mas méretű, 33 kör múlva növekszik majd
– elég lassan nő tehát a város, persze kérdés, milyen sebességen zajlik épp a játék…
A kistérképen látható, hogy 5 (!) városállam van a közelben
– úgy néz ki, nehéz lesz a játékosnak terjeszkedni anélkül, hogy ne kerüljön döntési helyzetbe:
annektáljak városállamot, vagy ne?
Érdekes, hogy a kistérképen kis pontok jelzik a hegyeket…
Még érdekesebb, hogy a kistérképen a kis ablak bal szélén valami piros látható…
az egy másik civ városa vagy területe lehet, ezt igazolja a későbbi korszak képe…
A játékos területén van ló, cukor és vas,
de csak a ló ikonja látható fent a képernyő tetején mint meglévő nyersanyag…
vajon miért?
Esetleg nincs meg a tech a vashoz és a cukorhoz?
Miért „0” a lovak nyersanyag száma?
Talán mert megvan a tech hozzá, de nincs „bekötve”?
A térképen a nyersanyagok láthatók, én a következő fajtákat vélem azonosítani:
- Ló (Kyoto alatt)
- Elefánt (Kyotó felett jobbra) /ezt korábban csak simán vadnak néztem/
- Cukor (Kyoto alatt lejjebb)
- Arany (Kyotótól keletre szigeten, gyűrű ikon)
- Búza (Kyoto felett balra átlósan több is pl.)
- Hal (Kyotótól keletre a szigetnél kép szélén)
- Festék (Képen nyugatra kb. középmagasan, lila csőben)
- Banán (kép jobb alsó sarka)
- Birka (balra fent, dombon)
- Márvány. Valami, aminek nem bánya, hanem valami más "művelése" van,
lásd középkori kép, Argostól DNY-ra.
Legújabb gondolatom, hogy kőfejtő a megművelése, és akkor mégis márvány...
(Kyotótól ÉNY-ra húzott vonallal a lap tetején, fej-forma a sötét sivatag mezőn) - Van még egy valami a kép bal sarkától beljebb a 3. mezőn,
ami pozíció szerint nem nyersanyag, de szerintem megművelés sem lehet,
úgyhogy nem tudom, mi az...
A képen kb 150 mező van, és a kép a mini térkép kb 1/9-e,
vagyis kb 1350 mező lehet ez a térkép – ez amolyan „small map”-nek tűnne…
de ez becsapó, mert lásd későbbi "középkor" kép…
"Középkor" kép
Középkor vége talán, AD 1595.
8 nagy nemzet látható, és 12 (!) városállam (a feketék a kistérképen)
Látható, hogy itt egy mezőn belül jobbra van a nyersanyag, balra a megművelés típusa.
Elég rossz a felbontás, úgyhogy csak néhány további nyersanyagot tippelnék,
hely jelölése nélkül:
- Tehén? (Barna szembeforduló állatfej)
- Kagyló (megművelve gyöngy)
- Szarvas
- Vas (kék üllő ikon)
- Ezüst? (hosszúkás kék fém, amit láthatóan bányásznak).
Lehet, hogy nem ezüst, mert túl gyakori a térképen, és mivel a vas is gyakori,
lehet, hogy ez is valami stratégiai nyersanyag lesz
Középen fent Szigapúr városállam alatt van egy pirossal jelzett ikon,
lehet, hogy az épp készülőben van a megművelés, és azért piros…?
A kistérkép felett látható egy egyedi terep-ikon, ez természeti csoda lehet
(tűzhűnyó vagy gejzír).
Roppant érdekes, hogy milyen kevés út van a térképen!
Gyakorlatilag csak annyi, hogy összekössék vele a városokat…
Lehet, hogy az út csak kereskedelmi kapcsolathoz kell, egységnek nem fontos?
Térkép mérete: kb 600-620 mező van a képen, ha arányosítom a kistérképpel, kb 4500 mező
– vagyis itt a kistérkép talán a teljes térképet mutatja, míg a játék elején nem?
Lehet, hogy ahogy haladunk, úgy zoom-ol ki a kistérkép a végső méretig
(talán ahogy a civ4-ben, a megfelelő tech birtokában)?
A képen játszott térkép végső mérete talán 84*52 mező (kb standard méret).
"Késői" kép
Ipari kor (?), AD 1842. Mellesleg: 291. kör (normál játéksebesség?).
Itt látható, hogy egy mezőn négy ikon is lehet:
fent a harci egységeké, lent a békés civileké
(jobbra ugye nyersanyag, balra terep megművelése).
Satsuma városnál az a nagy ikon feltehetőleg a várost védő egységet jelzi,
feltehetően vízre szállt szárazföldi egység, ami így civilnek minősül.
Calixtlahuaca mellett nyugaton a dombon az egység ikonja pajzs alakú
– talán be van ásva az egység, védekező állásba (ugyanígy Nara alatt is).
Calixtlahuaca városnál a név alatt látható egy kis "fehér bábu" ikon,
nos, ennek jelentése, hogy a várost bábkormány vezeti!
Satsuma felett van egy furcsa lila hajó ikon – talán barbár?
Továbbra is kevés az út, mint a "középső" képen is.
Ami érdekes, hogy Calixtlahuaca alatt két út jelzés vörös színű – talán éppen építik?
Vagy valaki blokád alá vonta?
Nara alatt viszont van egy út, ami a "semmibe" vezet...
tehát nem csak városokat lehet úttal összekötni... hm...
A végén még egy észrevétel általában a tereppel kapcsolatban.
Mintha - örvendetesen - életszerűbb lenne a korábbi civ-ekhez képest:
Kiterjedtebb hegyláncok, lápvidékek, alföldek, stb. jelennek meg,
ami fontos a katonai stratégia szempontjából.
*
Nos, ennnyit tűnődtem a képekről,
minden rajongónak kívánok jó szem-meresztgetést és további találgatásokat :)
(esetleg komment-beszélgethetünk is)