HTML

Civilization V - egy rajongó szemével

2010 végére kijön kedvenc játék-sorozatom, a Sid Meier's Civilization ötödik darabja. Ezzel kapcsolatban szeretnék itt írni: infókat, gondolatokat.

Friss topikok

Linkblog

Civ5: Isten-játék vagy táblajáték?

2010.10.08. 13:31 :: dylan73

Ismét a nemzetközi fórumokról vadásztam egy írást...
vitaindítónak is jó, vagy csak úgy elgondolkodni rajta... remélem érdekes:

Szerző: MrFusion
Eredeti poszt:

http://forums.2kgames.com/forums/showpost.php?p=1196098&postcount=1

  

**A Civ5-ot teljesen a nulláról kezdték el tervezni, a táblajátékok elve alapján, noha a Civ1-4 az „isten-játék” elveket követte**

Ténylegesen azt gondolom, hogy bizonyos teljesen eltérő tervezési elvek
(illetve az, mennyire értenek egyet vagy sem a játékosok ezekkel)
állnak a fórumokban a játékkal kapcsolatos heves viták 99%-ának hátterében.

Az isten-játék tervezői elvek: 

  • A tervező célja egy hihető mini-világ megalkotása, amivel aztán játszani lehet
  • A játszhatóság/élvezet abban áll, hogy megtalálja és kihasználja
    a részletek adta lehetőségeket, és megfigyeli a részek összefüggéseit és hatásait.
    Másképp fogalmazva: a játék hagyja kísérletezni a játékost,
    hogy „játsszon” ezzel az alternatív világgal, hogy lássa, mi történik.
  • Az isten-játékok szabályai és a játék-világ a szerint alakulnak ki,
    hogy nagyjából a valós világ megkötöttségeit és világát modellálják
    (ez esetben történelmi alapon).
    Ezáltal a beleélés élménye az elsődleges a játék során, és a „játék”,
    vagyis, hogy miként lehet azt megnyerni, másodlagos.
  • A szórakozást az jelenti, hogy sok „mi-lenne-ha” helyzet áll elő,
    és hogy látszólag végtelen lehetőség van új stratégiák kialakítására,
    hogy legközelebb jobb eredményt érjünk el.
    Az isten-játék azzal jár, hogy olyan környezet teremtődik,
    ahol nem teljesen világos, miként is kell nyerni.
    Másképp fogalmazva: inkább önmagával versenyez a játékos
    – az ad elégedettséget, hogy egyre jobban tudja optimalizálni a teljesítményét
    egy okosabb/jobb győzelem érdekében.

Az ötödik rész előtt ezeken az elveken alapozva tervezték a civ-játékokat.
Ez lett az elvárás, az elfogadott civ-módi.
A tervezőcsapat csak kis elemeket adott hozzá, hogy még nagyobb legyen a beleélés,
a kis alkotott világ hihető volta.
Az volt a cél, hogy minden életszerű legyen és némiképp kiszámíthatatlan
– és hogy a játékos minden kis részletre odafigyeljen, ha nyerni akar,
egy igen organikus módon.

 

…Nézzük tehát ezt a fenti listát, és gondoljunk a civ1, 2, 3, 4 játékokra.
Világossá válik, hogy ezeket az isten-játék iskolát követve írták.

És most akkor vegyük összehasonlításképp a táblajáték tervezői elveit:

Táblajáték tervezői elvek:

  • A táblajátékot nem érdekli, hogy újraalkossa/szimulálja a valóságot
    – csak az a lényeg, hogy egy szórakoztató játékot adjon egy elvont téma alapján.
  • A táblajáték tervezői abban mesterek, miként kell bonyolult témákat
    egy kevés jól definiált és egyben logikus szabályból álló rendszerré váltani,
    mely aztán jól megszabott kereteket adnak a játéknak.
  • A táblajáték elve: a kevesebb több!
    Azok a legjobb táblajátékok, ahol a téma elegánsan reprezentálható
    és absztraktan meg tud jelenni a lehető legkevesebb szabály segítségével
    – ám ennek ellenére tág teret ad eltérő alkalmazható stratégiák számára.
  • A szórakozás/kihívás itt abból áll, hogy kidolgozzuk a stratégiát,
    mellyel a szabálykereteken belül sikerrel játszunk mások ellen.
  • A táblajáték nem a kísérletezésről szól, vagy a „mi-lenne-ha” helyzetekről,
    hanem arról, alkalmazd eredményesen a szabályokat, hogy legyőzd ellenfeleidet.

A Ci5-öt Jon Shafer tervezte, aki – és ezt erősen hiszem –
a táblajáték-iskola képviselőjeként lépett fel, és tervezte meg a játékot.

Úgyhogy, nem hiszem, hogy valamiféle ördögi terve lett volna tönkretenni a Civ-et,
a játék mostani darabja egyszerűen csak annak az eredménye,
hogy olyasvalaki került a tervezőcsapat élére, aki másféle értékekben gondolkozott,
mint annak előtte.

Az eredmény egy merőben másmilyen Civ lett ahhoz képest, mint amit sokan vártak.
Azt látjuk, hogy a fórumokon két tábor alakult ki:
egyfelől azok, akik „táblajáték” fejjel gondolkoznak, másfelől, akik „isten-játék” hívők.
Előbbiek szerint ez a Civ fejlődést mutat, mert számukra a kevesebb több,
és az egész játék koncepciójában letisztultabb, egyértelműbben megfogalmazott
és fókuszált.
Az isten-játékot játszók csak pusztítást látnak, és azt,
hogy kevesebb választásuk van a játék során.
Csodálkoznak, hova lett a sok részlet, a kísérletezés lehetőségét nyújtó opciók,
és úgy értékelik, a változások révén a játék veszített realisztikusságából,
már nem az a miniatűr világ, amivel eddig játszottak.

Az, hogy ez helyes lépés volt-e a Civ játék számára, majd elválik.
Vajon ez csak egy kísérlet volt – vagy ezzel egy új, másféle irányt vett a sorozat?

Személy szerint nagyon remélem, hogy a Civ5 csak egyszeri jelenség,
és hogy a Firaxis visszatér majd az isten-játék iskolához, amit a Civ4 is képviselt.
A táblajáték egy remek műfaj – de a PC alkalmas felület arra,
hogy egy kevesebb megkötéssel élő világot alkossanak rajta.

Azok számára, akik szerelmesei az isten-játékoknak, a Civ varázsa mindig is az volt,
hogy beleélhettük magunkat egy világba, elveszhettünk a részletekben,
a szabályok szándékoltan homályos szövedékében.
Mintha túlnőtt volna minket a játék.
Imádtuk ezt az érzést, mert rugalmas volt, tele élettel, és nagy volt,
megadta a lehetőséget próbálgatni dolgokat, hogy hibázzunk,
és hogy a hibákból kitanuljuk, mi működik ebben a világban.

Mindamellett én szeretem a táblajátékokat is
– és amikor most a Civ5-tel játszom mint táblajátékkal,
hirtelen kevésbé gonosznak látom a változtatásokat,
sőt, látom, hogy az egy értelmes egésszé áll össze a játék
– legalábbis tervező szemszögből nézve.

Így tehát, hogy hidegebb fejjel látom magamban az új Civ tervezői hátterét,
már nem vagyok dühös.
Azt gondolom, ez a felfogás tervezői hiba volt, igen, de semmiképp sem azt jelenti,
hogy a játékot vandál módon tönkretették,
vagy hogy az iparág szándékosan lebutította volna
(szemben azzal, ahogy ezt – sok civ-rajongóval egyetemben – kezdetben véltem).
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://civ5.blog.hu/api/trackback/id/tr282356133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása